Nutteloze trainingen

Als opleider stel ik me regelmatig de vraag of mijn werk eigenlijk wel impact heeft. Is een groep blijvend versterkt door een training die ik aan ze heb gegeven en doet daardoor het werknemersperspectief beter mee in de organisatie? Misschien zijn mijn verwachtingen te hoog gespannen, maar het antwoord op bovenstaande vraag is vaak teleurstellend. Deelnemers verlaten enthousiast en gemotiveerd een intensieve en goed-gewaardeerde training om een paar dagen later collectief terug te vallen in oude, comfortabele maar minder effectieve patronen.

Zelfstandig aan de slag

In het verleden heb ik, met weinig succes, uitgebreid geëxperimenteerd met allerlei didactische retentie-instrumenten. Van een innovatieve ‘leervraag-borgings-app’ tot en met doorwrochte opleidingsplannen, waarin kennis en vaardigheden stapsgewijs werden ontwikkeld. De bereidheid van deelnemers om zelfstandig actief aan de slag te gaan met de aangeboden inzichten uit een training bleek echter laag. En ergens snap ik dat ook wel. Mensen hebben het gewoon erg druk. Om dan ook nog eens te moeten werken aan de ontwikkeling van nieuwe vaardigheden en gedrag is dan vaak een brug te ver.

Oprechte intentie

Het gebrek aan impact weerhoudt mijn beroepsgroep overigens niet om dagelijks in hotelzaaltjes op prachtige locaties de werkgemeenschap van Nederland te voorzien van allerlei opleidingen en trainingen. Vele miljoenen worden daar jaarlijks aan besteed. Het houdt daarmee een hele branche in leven, waarin figuren zoals ik hun brood verdienen. We doen dat stuk voor stuk met de oprechte intentie om onze deelnemers verder te helpen in hun professionele ontwikkeling. Daarnaast is het ook een ontzettend leuk vak.

Kortstondige opflakkeringen

Ondanks de schijnbaar beperkte impact gaan we dus vrolijk door met geven van nutteloze, leuke trainingen en halen we onze arbeidsbevrediging uit kortstondige opflakkeringen van inzicht, motivatie en bewustwording bij onze deelnemers. Zolang de training maar goed is geëvalueerd hebben wij onze taak goed volbracht. Bestendige implementatie in de praktijk is de verantwoordelijkheid van de deelnemers, toch?

Willem Hunfeld